پایگاه نورنگ

جوهرۀ اندیشه‌های اسلامی و بومی ما گاهی لباس گفتار به تن می‌کنند و در قالب سخنان مکتوب یا شفاهی به مخاطبان عرضه می‌شوند. اما گاهی هم این اندیشه‌ها و افکار دایرۀ اثر خود را به آثار بصری، تجسمی، تصویری و حتی صوتی توسعه می‌دهند و پیامی را که انتقال آن در قالب الفاظ و اجزای سخن میسر نیست یا به سختی صورت می‌پذیرد، به ساده‌ترین وجهی و البته گاهی هم به شکل ناخودآگاه به مخاطب می‌رسانند. بسیاری از مفاهیم والای پرورش یافته و بر جای مانده در تاریخ دینداران این سرزمین، بیش و پیش از آنکه خواندنی باشد، دیداری و شنیداری است و مخاطب را به لحاظ بصری و گاهی هم شنیداری با خود همراه می‌کند و اقناع گفتاری و متنی را به اغنای دیداری و شنیداری می‌آراید. جلوه‌های هنری متنوعی از قبیل مدایح، مرثیه‌ها و اشعار صدر اسلام تاکنون، خطوط متنوع و ملیحی که مصروف کتابت پیام آسمانی دین خدا شده‌اند، اصوات و الحانی که کلام وحی را بر جان شنونده می‌نشانند، نمادها، نقوش و علائم حک شده بر سردر و طاق و ورودی و محراب و منبر مساجد که اسرار درون نمادپردازان و نیایش‌گران مسلمان را روایت می‌کنند، همه و همه جزئی از میراث گران‌سنگ ماست که همگام با توسعۀ درون‌مایه‌ها و الباب تعالیم آسمانی پیامبر خاتم، محمد مصطفی صلی الله علیه و آله در این مرز و بوم و سایر سرزمین های اسلامی گسترش یافته‌اند و روز به روز در حال توسعه و جهان‌گیری‌اند. اشعار، خطوط، اصوات، الحان، نمادها، نقوش و علائم، بخشی از زندگی و زمانۀ ماست که از کوچه و خیابان گرفته تا هزارتوی اینترنت و وبلاگ و رایانه‌های ما حضور و بروزی ملموس دارند و هر یک لذّتی بر جان ما می‌نشانند و در عین حال، ویژگی‌های فرهنگی و ذهنیت‌های ما را نمایندگی می‌کنند.
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی-نور که تاکنون به توسعۀ متنی و سخن- محور میراث گران‌سنگ اسلامی و بومی در فضای دیجیتال اهتمام داشته، ضمن پیگیری پرشتاب فعالیت‌های گذشتۀ خود، اکنون به توسعۀ کاربری بخشی از جنبه‌های بصری این میراث در بخش‌های مختلف فضای مجازی می‌اندیشد و می‌کوشد تا جلوه‌های بصری آن‌را در زمینه‌هایی همچون میز کار مجازی کاربران ویندوز، قالب های وبلاگ، و زمینه‌های پاورپوینت تولید کند و آن را از طریق وبگاه «نورنگ» عرضه بدارد.
توجه به ویژگی‌های فنی و سازگاری با انواع پرمخاطب سرویس‌دهنده‌های وبلاگ، سازگاری نمایشی با نمایشگرهای مختلف و مسائلی از این دست، جزء نکاتی فنی مورد توجه «نورنگ» است و تهیه و عرضۀ بسته‌های مناسبتی در آستانۀ اعیاد و مراسم مختلف نیز جزء اولویت های محتوایی «نورنگ» است که به مرور به تولیدات و محتوای نورنگ افزوده خواهند شد.
• اهداف و درون‌مایه‌های این حرکت، به شرح زیر است:

۱. بهره‌برداری از حامل‌های رایج تصویری برای دیده شدن نمادها، الگوها و اجزاء تصویری حامل میراث معنوی و اخلاقی

۲. همگانی سازی تولید زمینه‌های تصویری مبتنی بر انگاره‌ها و تعالیم دینی و تاریخی این مرز و بوم

۳. ظرفیت سازی برای پیام‌های فرهنگی و اخلاقی و انتقال آنها به زبان تصویر

۴. جهت دهی به فضای ناخودآگاه ذهنی و پنهان شده در قالب های تصویری رایج در فضای مجازی

 

• دست شما را به گرمی می‌فشاریم که:

۱. ایده‌ها و الگوهای جدید را برای تولید زمینه‌های تصویری به ما معرفی می‌کنید

۲. یا اینکه بر پایۀ دانش و مهارت خویش، به خلق آنها در یکی از زمینه‌های سه گانۀ معرفی شده در بالا و عرضۀ عمومی و غیرانتفاعی آن از طریق نورنگ، همت می‌گمارید

۳. یا احتمالاً کاربر «نورنگ» هستید و با امانت‌داری و حفظ نشان و حقوق معنوی «نورنگ» از محصولات آن به نحو غیرتجاری بهره می‌برید و استفاده از آن را به دیگران نیز توصیه می‌کنید.

فوتر
فوتر

درباره ما

من فاطمه الیاسی مقدم هستم دانش آموخته زبان انگلیسی از دانشگاه شهید بهشتی تهران، عاشق یادگیری زبان های مختلف و تدریس از سال ۸۶ تاکنون مدیر آموزشگاه زبان نوروش و در حال حاضر هم مادر یک دختر چند زبانه به اسم هانا

ارتباط با ما

لینک‌های پرکاربرد

نماد اعتماد الکترونیک

کلیه حقوق مادی ومعنوی این سایت به موسسه نوروش تعلق دارد

طراحی و نگه داری وبسایت: ابرات

ثبت نام

This field is required.
This field is required.
This field is required.
This field is required.
This field is required.
ثبت نام

ورود به حساب کاربری

صفحه ورود